Dla wychowanków
A kto, jak nie Wy?
Cieszę się, że wybraliście szkołę, w której uczę.
Zadbajcie o to, żebyście byli zadowoleni z tego wyboru. W jaki sposób?
Po prostu bądźcie dobrymi ludźmi. Szanujcie wszystkich i okazujcie sobie życzliwość. Postarajcie się, aby nauka była dla Was przyjemnością.
Plan pracy wychowawczej dla klasy 2B na rok szkolny 2022/2023
Cele wychowawczo-profilaktyczne
I.
Kształtowanie dojrzałej osobowości
1.
Tworzenie warunków do zdobywania wiedzy;
2.
Wspomaganie uczniów w rozpoznawaniu przez nich własnych uzdolnień i
zainteresowań;
3.
Motywowanie do działań poznawczych i twórczych;
4.
Uczenie samodzielnego i krytycznego korzystania z informacji;
5.
Uświadamianie współzależności między zdrowiem psychicznym, fizycznym i
duchowym;
6.
Zachęcanie do refleksji nad samym sobą oraz światem zewnętrznym;
7.
Wspomaganie w budowaniu systemu wartości;
8.
Uczenie troski o rozwój kultury osobistej i kultury języka;
9.
Uczenie odpowiedzialności za swoje decyzje;
10.
Uwrażliwianie uczniów na potrzeby drugiego człowieka, np. poprzez działalność
w
wolontariacie;
11.
Wspieranie postawy samodzielności, zaangażowania, uczciwości, tolerancji i
empatii;
12.
Budowanie poczucia godności i własnej wartości;
13.
Pomoc w rozpoznawaniu powołania życiowego, predyspozycji zawodowych;
14.
Pomoc w budowaniu właściwego stosunku do swojej płciowości;
15.
Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu rodziny.
16.
Wymaganie przestrzegania Statutu szkoły i przepisów regulujących pracę szkoły
oraz ustalonych terminów i umów.
17.
Budowanie wierności wyznawanym wartościom;
18.
Uświadamianie istotnych problemów moralnych człowieka i sposobów ich
rozwiązywania;
19.
Przygotowanie do podejmowania odpowiedzialności za siebie i innych oraz za
dokonywane wybory moralne.
II.
Wychowanie patriotyczne i kultywowanie tradycji szkolnej
1.
Kształtowanie szacunku do własnego państwa i symboli narodowych;
2.
Kształtowanie szacunku i miłości do narodowego dziedzictwa, wartości kultury
narodowej, polskiej historii, literatury i języka polskiego;
3.
Ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej;
4.
Uświadamianie własnych praw i obowiązków obywatelskich;
5.
Obchodzenie rocznic świąt narodowych;
6.
Obchodzenie świąt patronów szkoły;
7.
Udział w uroczystościach organizowanych przez władze miasta i państwa;
8.
Dbałość o to, by uczniowie poznawali historię i dziedzictwo kulturowe;
9.
Podtrzymywanie tradycji szkolnej poprzez zapoznanie nowych uczniów z historią i
tradycją szkoły, naukę hymnu szkoły, opiekę nad sztandarem szkoły, obchodzenie
Święta Szkoły.
III.
Wychowanie społeczne i kulturalne
1.
Poznanie struktury społeczeństwa, przyczyn jego zróżnicowania oraz aktualnie
dokonujących się przeobrażeń;
2.
Uświadamianie konieczności własnej aktywności na rynku pracy i kształtowania
własnej pozycji zawodowej;
3.
Uświadamianie zakresu wolności i godności każdego człowieka;
4.
Angażowanie się we wszelkie formy pomocy potrzebującym (wolontariat, akcje
charytatywne);
5.
Organizowanie i uczestnictwo w imprezach artystycznych na rzecz środowiska
lokalnego;
6.
Wyzwalanie i kształtowanie zdolności twórczych uczniów;
7.
Uczestnictwo w życiu kulturalnym Zakopanego, Małopolski i kraju;
8.
Rozwijanie zainteresowań i umiejętności współdziałania w kołach działających w
szkole;
9.
Motywowanie do postaw prospołecznych na terenie klasy i szkoły.
IV.
Wychowanie zdrowotne
1.
Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu;
2.
Rozbudzanie zainteresowania uczniów własnym rozwojem i zdrowiem;
3.
Stwarzanie warunków do kształtowania i stosowania zasad zdrowego stylu życia
oraz zdrowego odżywiania.
Sposoby osiągania celów
1.
Realizacja zajęć przedmiotowych ze szczególnym uwzględnieniem godzin wychowawczych;
2.
Budowanie dobrego klimatu klasy poprzez działanie wychowawcze wszystkich
nauczycieli oraz w szczególnym stopniu wychowawcy klasy.
3.
Uczenie postaw prospołecznych w ramach wszystkich zajęć organizowanych na
terenie szkoły;
4.
Organizowanie zajęć integracyjnych dla uczniów;
5.
Budowanie poczucia wartości każdego ucznia poprzez umożliwienie mu rozwijania
talentów oraz wyrównywania deficytów;
6.
Aktywne uczestnictwo w wydarzeniach patriotycznych i kulturalno-społecznych;
7.
Udział w projektach edukacyjnych;
8.
Spotkania z ciekawymi ludźmi;
9.
Diagnoza cech osobowości, zdolności intelektualnych i preferencji zawodowych;
10.
Zebrania klasowe i ogólnoszkolne;
11.
Indywidualne spotkania rodziców z wychowawcami i innymi nauczycielami;
12.
Indywidualne spotkania rodziców z psychologiem szkolnym;
13.
Indywidualne spotkania rodziców z dyrekcją;
14.
Konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad i regulaminów z uwzględnieniem
indywidualnej sytuacji ucznia.
15.
Wyciąganie konsekwencji w przypadku zachowań agresywnych (fizycznych i psychicznych);
16.
Organizowanie warsztatów zdrowego odżywiania się i prawidłowego trybu życia.
Tematy
lekcji wychowawczych w klasie II
1. Prawa
i obowiązki ucznia i kryteria oceniania (PSO i oceny z zachowania). Analiza
zmian w nowym statucie szkoły
-
poznanie praw i obowiązków uczniów
-
poznanie zasad oceniania wewnątrzszkolnego
-
analiza dokumentów
-
dyskusja
2. Planujemy
rok szkolny 2022/2023. Propozycje tematów do realizacji na godzinach
wychowawczych
Wybór
samorządu klasowego
-
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dokonany wybór
-
wdrażanie do uczestnictwa w demokratycznych wyborach
-
pogadanka
-
kampania wyborcza
-
wybory
3. Szczepienia
– profilaktyka chorób zakaźnych
-
rozwijanie współodpowiedzialności za życie każdego człowieka;
-
rozwijanie świadomości społecznej
-
pogadanka,
-
mapa myśli,
-
dyskusja
4. Bezpieczeństwo
w szkole
-
kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole oraz poza
szkołą
-
przypomnienie zasad społecznego współżycia
-
pogadanka
-
praca w grupach
-
dyskusja
5. Empatia,
tolerancja, szacunek
-
zmotywowanie uczniów do pracy nad sobą ze szczególnym zwróceniem uwagi na
potrzeby innych
-
określenie ścieżek realizacji pomysłów na siebie
-
kształtowanie sztuki szanowania siebie i innych
-
praca w grupach
-
pogadanka
-
karty pracy
6. Komunikacja
interpersonalna
-
poznanie zasad skutecznej komunikacji
-
komunikacja typu „ja”
-
kształtowanie postawy życzliwości wobec ludzi
-
praca w grupach
-
pogadanka
7. Budowanie
relacji interpersonalnych
-
przypomnienie zasad budowania pozytywnych relacji z innymi
-
kształtowanie postaw prospołecznych
-
pogadanka
-
praca indywidualna
-
praca w grupach
8. Współpraca,
a rywalizacja
-
zrozumienie istoty procesu wzajemnych relacji - „zdrowa rywalizacja” -
uświadomienie przyczyn zakłóceń w procesie komunikacji
– „niezdrowa rywalizacja”
-
pogadanka
-
praca indywidualna
-
praca w grupach
9. Godność
człowieka
-
rola wartości takich jak: przyjaźń, uczciwość, tolerancja, szacunek do siebie
samego i drugiego człowieka
-
praca w grupach
-
dyskusja
10. Krytyczny
odbiór mediów
-
kształtowanie umiejętności krytycznej oceny otaczającego świata
-
dokonywanie własnych wyborów
-
wierność sobie i wyznawanym zasadom
-
pogadanka
-
dyskusja
-
praca w grupach
11. Rola
autorytetów w życiu młodego człowieka
-
zrozumienie pojęcia autorytet
-
zrozumienie potrzeby wyrażania swoich emocji i panowania nad nimi
-
pogadanka
-
dyskusja
-
drama
-
ćwiczenia grupowe
12
Mikołajki
klasowe
-
integracja w grupie
-
praca zespołowa
13. Postawa
patriotyczna i obywatelska
-
poznanie pojęcia patriotyzm
-
kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich
-
wykład
-
praca z tekstem
14. Sylwetki
patriotów polskich
-
poznanie portretów polskich patriotów
-
wykład
-
dyskusja
15. Oceniamy
nasze zachowanie w I okresie roku szkolnego
-
przypomnienie kryteriów oceny zachowania
-
kształtowanie umiejętności samooceny
-
analiza postaw i zachowań
-
pogadanka
-
dyskusja
16. Zasady
bezpieczeństwa w czasie ferii
-
zapoznanie z zasadami bezpiecznego wypoczynku
-
pogadanka
-
dyskusja
17. Odpowiedzialność
za słowa i czyny
-
kształtowanie umiejętności wypowiadania spostrzeżeń o innych, niezabarwionych
oceną
-
uświadomienie, że negatywne ocenianie rani i buduje mury między ludźmi
-
kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne czyny w świetle prawa
-
pogadanka
-
drama
18. ABC
dobrego wychowania
-
poznanie wagi przestrzegania zasad dobrego wychowania
-
kształtowanie postawy tolerancji wobec innych
-
uświadomienie uczniom, że nie wszystkie zachowania są akceptowane społecznie
-
burza mózgów
-
pogadanka
-
drama
-
dyskusja
19. Mój
plan dnia – jak się uczyć, a jak wypoczywać?
-
zrozumienie potrzeby dobrej organizacji czasu
-
kształtowanie nawyku właściwego gospodarowania czasem
-
wykład
-
dyskusja
20. Poczucie
własnej wartości
-
uczenie się umiejętności poznawania siebie, dostrzegania swoich atutów i wad
-
kreowanie adekwatnej samooceny
-
pogadanka
-
ćwiczenia
21. Moja
rola w grupie
-
kształtowanie umiejętności korzystania z informacji zwrotnych
-
rozpoznanie pełnionej roli w grupie
-
destrukcyjne role grupowe i możliwości ich zmiany
-
zapoznanie z rolami Belbina
-
pogadanka
-
drama
-
dyskusja
22. Agresja
fizyczna i słowna
-
zapoznanie z rodzajami agresji fizycznej i słownej
-
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją
-
pogadanka
-
drama
-
dyskusja
23
Uzależnienia
-
zapoznanie z różnymi uzależnieniami (alkohol, narkotyki, dopalacze, internet,
gry komputerowe, zakupy itp)
-
kształtowanie postawy prozdrowotnej
-
praca indywidualna
-
dyskusja
24. Sukcesy
i porażki w życiu
-
porażka również kształci
-
wykorzystanie przykrych doświadczeń do własnego rozwoju
-
kształtowanie umiejętności uczenia się na bazie przeszłych doświadczeń
-
wykład
-
dyskusja
25
Plany
na wakacje
-
przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas letniego wypoczynku
Prezentacja
planów wakacyjnych
-
pogadanka
-
dyskusja
26. Oceniamy
nasze zachowanie w II okresie roku szkolnego
-
przypomnienie kryteriów oceny zachowania
-
kształtowanie umiejętności samooceny
-
analiza zachowań własnych i innych
-
dyskusja
-
pogadanka
27. Bezpieczny
wypoczynek podczas wakacji
-
kształtowanie odpowiedzialnych form wypoczynku
-
zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w górach, nad morzem, nad jeziorem itp.
-
pogadanka
Do
dyspozycji wychowawcy pozostaje 7 godzin z przeznaczeniem na sprawy bieżące,
organizację wycieczek klasowych itp.
Dodatkowo planuje się:
- szkolną wycieczkę
zagraniczną z udziałem uczniów klasy II B i innych oddziałów do Włoch (Sycylia);
- wyjście do muzeum;
- wyjazd do teatru;
- wycieczkę klasową;
- spotkania w gronie
członków klubu historycznego;
'- półmetek klasowy.
Dzień Patrona Szkoły
Konkurs Wiedzy o Patronie szkoły wymaga pewnego przygotowania. Jednak warto poświęcić na to trochę czasu, choćby dlatego, żeby dobrze zaprezentować się na forum szkoły, ale też w szczególności, by poznać cel nadania tego imienia szkole.
Więcej o patronie szkoły można przeczytać na stronie szkoły: http://balzer.cal24.pl/Oswald-Balzer/